Warsztaty w OIG. SDG Zrównoważony Rozwój

Warsztaty SDG Zrównoważony Rozwój organizowane są wspólnie przez emi.pl i OIG w Opolskiej Izbie Gospodarczej.

Pierwsze Warsztaty organizowane są podczas Światowego Tygodnia Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) #act4sdgs, w dniu 26 września 2019.

zrównoważony rozwój

W dniu 25 września obchodzona będzie 4 rocznica podpisania przez 193 kraje Agendy 2030 zawierającej 17 celów SDG i 169 zadań.

Cele Warsztatów

Po pierwsze,

umożliwienie MŚP merytorycznej dyskusji w temacie: “Czy 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) to jest wyzwanie także dla MŚP?”.

Po drugie,

zapoznanie uczestników z SDG i zrównoważonym rozwojem poprzez krótki rys historyczny.

Po trzecie,

przeanalizowanie jak zbudować strategię zrównoważonego rozwoju w MŚP?

Po czwarte,

zaznajomienie uczestników z polskim standardem raportowania informacji niefinansowych SIN, opartym na GRI4.

Agenda Warsztatów

  • 10.00 – 10.15 Prezentacja wzajemna uczestników
  • 10.15 – 12.00 Część pierwsza – Co to jest SDG Zrównoważony Rozwój i kogo dotyczy?
  • 12.00 – 12.15 Przerwa na kawę/herbatę
  • 12.15 – 14.00 Część druga – Jak wdrożyć strategię zrównoważonego rozwoju?
  • 14.00 – 14.30 Lunch
  • 14.30 – 16.00 Część trzecia – Jak raportować informacje niefinansowe?

Kogo i dlaczego zapraszamy?

Zapraszamy osoby odpowiedzialne za strategiczne zarządzanie, bo tematem Warsztatów jest strategiczna zmiana.

W obecnych czasach trudno jest zbudować wieloletnią strategię, bo otoczenie biznesowe zmienia się bardzo szybko. Zmiana jednak następuje w kierunku zrównoważonego rozwoju. Polska strategia SOR to strategia zrównoważonego rozwoju do roku 2020 z perspektywą do roku 2030, tak jak Agenda 2030.

Budując globalną strategię przedsiębiorstwa powinno się ją budować jako strategię zrównoważonego rozwoju. Wymaga to nowego, innowacyjnego podejścia do zarządzania, produkcji i usług. Implikuje wiele zmian.

Im szybciej się do zmiany przygotujemy, tym dłużej będziemy na rynku. Zmiana dotyczy polityk zarządzania, stylu zarządzania i sposobu budowy strategii.

Nie mówi się już o strategiach CSR, jako odrębnych strategiach w celu realizacji społecznych i środowiskowych celów. Teraz mówi się o integralnej strategii zrównoważonego rozwoju obejmującej cele finansowe, środowiskowe i społeczne uwzględniające SDG.

Ustawa o rachunkowości określa podmioty, które mają ustawowy obowiązek raportowania informacji niefinansowych,  a więc dotyczących sfery oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko i społeczeństwo. Przykłady takich raportów można znaleźć w internecie.

Konkluzja

Chociaż większość MŚP prawnie nie musi sporządzać oświadczenia, czy raportu informacji niefinansowych, to może być o takie informacje poproszone przez bank przed udzieleniem kredytu lub przez potencjalnego kontrahenta. Kontrahent może poprosić o taki raport w ramach raportowania wzdłuż łańcucha dostaw.

Piotr Soroczyński, Główny Ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej, powiedział: Cele spisane w Agendzie 2030 w kapitalnej większości wskazują w jakim kierunku chcielibyśmy, by zmieniał i poprawiał się świat. Fakt, że są skonkretyzowane i rozłożone drobne kroczki, pozwala  rozprawiać się kawałek po kawałku nawet z dużymi problemami. Z punktu widzenia przedsiębiorców – poza realizacją naturalnej potrzeby polepszania świata – są doskonałą okazją do realizacji nowych pomysłów i strategii biznesowych, ale również znalezienia dodatkowych form działalności, więc i często też dochodów. Nie bez znaczenia są też te elementy Agendy, które realizowane stopniowo, poprawiać będą efektywność prowadzonych przedsięwzięć, tak dzięki wzrostowi wydajności, jak i równoległej redukcji kosztów.

Warto zaznajomić się z celami SDG i polskim standardem raportowania strategii zrównoważonego rozwoju SIN.

Kilka słów o raportowaniu

Mamy standard raportowania informacji niefinansowych SIN. Mamy Kampanię 17 Celów. W opracowywaniu są wskaźniki dla biznesu w celu raportowania w temacie realizacji celów zrównoważonego rozwoju przez biznes. Ogłoszone zostaną w internecie po konferencji prasowej w dniu 25 września 2019. Będą to wskaźniki obrazujące realizację celów SDG przez duży biznes, wg przyjętych kryteriów. Wyniki będą prezentowane na stronie CSR Consulting obrazując realizację SDGs w Polsce (z dokładnością do ilości podmiotów, które prześlą dane w tym układzie). Dla opolskiego biznesu rekomendujemy raczej stosowanie standardu SIN, szczególnie dla podmiotów, które są na giełdzie.

Kilka słów o SDGs

Warto przeanalizować, jaki jest bezpośredni i pośredni wpływ podmiotu  na realizację celów SDG. Czy w związku z realizacją SDGs pojawiają się nowe szanse lub zagrożenia dla MŚP?

Warto budować strategię zintegrowaną z celami SDG.

W strategii zrównoważonego rozwoju interesariusze odgrywają ważną rolę w osiągnięciu sukcesu przed dany podmiot. Długofalowy sukces nie zależy już tylko od wyników finansowych. SDGs stanowią coś w rodzaju moralnego kompasu. Etyka staje się narzędziem wdrażania zrównoważonego rozwoju w łańcuchu dostaw. SDGs dostarczają biznesowi szans i informują o ryzykach. Korzyścią z zaangażowania się biznesu w SDGs jest stworzenie fundamentów pod przyjazne dla podmiotu otoczenie społeczne i środowiskowe, pod długofalowy sukces.

Można powiedzieć, że SDGs to nowa mapa drogowa dla biznesu. To szansa, żeby zbudować silną przewagę względem tych firm, które nie mają jeszcze świadomości SDGs. Jeżeli firma uspójni działania z SDGs daje to pewność, że do 2030 roku firma jest na właściwej, a jednocześnie powszechnie akceptowanej drodze.

Cele SDG są międzysektorowe. Na przykład Cel nr 3 – Dobre zdrowie i jakość życia – stawia wyzwania związane z zanieczyszczonym powietrzem, na które to wyzwanie powinien odpowiedzieć sektor energetyczny, spożywczy, ochrony środowiska, ochrony zdrowia, fitness, czy media. Na przykład przemysł spożywczy powinien w łańcuch dostaw poszerzyć badania o zawartość szkodliwych dla zdrowia, a pobieranych z zanieczyszczonego powietrza, substancji. Sektor eneretyczny nie powinien sprzedawać ludności paliwa złej jakości. I tak dalej. Każdy z sektorów ma inne narzędzia i inne zadania, ale prowadzą do realizacji tego samego celu SDG. Co więcej cele są między sobą powiązane. I tak cel SDG3 jest powiązany z celami SDG7- czysta i dostępna energia, SDG9- innowacyjność, przemysł, infrastruktura, SDG11-zrównoważone miasta i społeczności, SDG12-odpowiedzialna konsumpcja i produkcja oraz SDG13-działania w ochronie klimatu.

Powstała w kraju międzysektorowa Rada 17 wybrała tylko sześć kierunków działań dla polskiego biznesu: SDG4, SDG5, SDG8, SDG9, SDG11, SDG12.

Nowe wyzwanie

W przyszłości czeka nas dodatkowo nowe wyzwanie. Nie tylko będziemy analizowali interesariuszy z punktu widzenia istotności wpływu na nasze działania., czy naszej działalności na interesariuszy, ale będziemy prowadzić analizę zrównoważonego łańcucha dostaw i będziemy poddawani takiej analizie. Jest to nowe w Polsce, ale w innych krajach już pracuje. Dlatego warto się do tego strategicznie przygotować, ponieważ będziemy  analizować bezpośredni i pośredni wpływ podmiotu, czy produktu, na środowisko i społeczeństwo w łańcuchach dostaw.

SDG Zrównoważony Rozwój. Warsztaty w OIG

You May Also Like