W dniu 25 września obchodzona będzie 4 rocznica podpisania przez 193 kraje Agendy 2030 zawierającej 17 celów SDG i 169 zadań.
Cele Warsztatów Zrównoważony Rozwój. SDGs
Po pierwsze,
umożliwienie MŚP merytorycznej dyskusji w temacie: “Czy 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) to jest wyzwanie także dla MŚP?”.
Po drugie,
zapoznanie uczestników z SDG i zrównoważonym rozwojem poprzez krótki rys historyczny.
Po trzecie,
przeanalizowanie jak zbudować strategię zrównoważonego rozwoju w MŚP?
Po czwarte,
zaznajomienie uczestników z polskim standardem raportowania informacji niefinansowych SIN, opartym na GRI4.
Agenda Warsztatów Zrównoważony Rozwój. SDGs
- 10.00 – 10.15 Prezentacja wzajemna uczestników
- 10.15 – 12.00 Część pierwsza – Co to jest SDG Zrównoważony Rozwój i kogo dotyczy?
- 12.00 – 12.15 Przerwa na kawę/herbatę
- 12.15 – 14.00 Część druga – Jak wdrożyć strategię zrównoważonego rozwoju?
- 14.00 – 14.30 Lunch
- 14.30 – 16.00 Część trzecia – Jak raportować informacje niefinansowe?
Kogo i dlaczego zapraszamy?
Zapraszamy osoby odpowiedzialne za strategiczne zarządzanie, bo tematem Warsztatów jest strategiczna zmiana, sustainability, CSR, ESG.
W obecnych czasach trudno jest zbudować wieloletnią strategię, bo otoczenie biznesowe zmienia się bardzo szybko. Zmiana jednak następuje w kierunku zrównoważonego rozwoju. Polska strategia SOR to strategia zrównoważonego rozwoju do roku 2020 z perspektywą do roku 2030, podobnie jak Agenda 2030.
Budując globalną strategię przedsiębiorstwa powinno się ją budować jako strategię zrównoważonego rozwoju. Wymaga to nowego, innowacyjnego podejścia do zarządzania, produkcji i usług. Implikuje wiele zmian.
Im szybciej się do zmiany przygotujemy, tym dłużej będziemy na rynku. Zmiana dotyczy polityk zarządzania, stylu zarządzania i sposobu budowy strategii.
Nie mówi się już o strategiach CSR, jako odrębnych strategiach w celu realizacji społecznych i środowiskowych celów. Teraz mówi się o integralnej strategii zrównoważonego rozwoju obejmującej cele finansowe, środowiskowe i społeczne uwzględniające SDG.
Ustawa o rachunkowości określa podmioty, które mają ustawowy obowiązek raportowania informacji niefinansowych, a więc dotyczących sfery oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko i społeczeństwo. Przykłady takich raportów można znaleźć w internecie.
Konkluzja
Chociaż większość MŚP prawnie nie musi sporządzać oświadczenia, czy raportu informacji niefinansowych, to może być o takie informacje poproszone przez bank przed udzieleniem mu kredytu. MŚP może być poproszone także o informacje przez potencjalnego kontrahenta. Kontrahent może poprosić o taki raport w ramach raportowania wzdłuż łańcucha dostaw.
Piotr Soroczyński, Główny Ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej, powiedział: Cele spisane w Agendzie 2030 w kapitalnej większości wskazują w jakim kierunku chcielibyśmy, by zmieniał i poprawiał się świat. Fakt, że są skonkretyzowane i rozłożone drobne kroczki, pozwala rozprawiać się kawałek po kawałku nawet z dużymi problemami. Z punktu widzenia przedsiębiorców – poza realizacją naturalnej potrzeby polepszania świata – są doskonałą okazją do realizacji nowych pomysłów i strategii biznesowych, ale również znalezienia dodatkowych form działalności, więc i często też dochodów. Nie bez znaczenia są też te elementy Agendy, które realizowane stopniowo, poprawiać będą efektywność prowadzonych przedsięwzięć, tak dzięki wzrostowi wydajności, jak i równoległej redukcji kosztów.
Warto zaznajomić się z celami SDG i polskim standardem raportowania strategii zrównoważonego rozwoju SIN.
Kilka słów o raportowaniu
Mamy standard raportowania informacji niefinansowych SIN. W opracowywaniu są wskaźniki dla biznesu w celu raportowania w temacie realizacji celów zrównoważonego rozwoju przez biznes. Ogłoszone zostaną w internecie po konferencji prasowej w dniu 25 września 2019. Będą to wskaźniki obrazujące realizację celów SDG przez duży biznes, wg przyjętych kryteriów. Wyniki będą prezentowane na stronie CSR Consulting obrazując realizację SDGs w Polsce, z dokładnością do ilości podmiotów, które prześlą dane do CSR Consulting). Dla opolskiego biznesu rekomendujemy raczej stosowanie standardu SIN, szczególnie dla podmiotów, które są na giełdzie.
Kilka słów o SDGs
Warto przeanalizować, jaki jest bezpośredni i pośredni wpływ podmiotu na realizację celów SDG. Czy w związku z realizacją SDGs pojawiają się nowe szanse lub zagrożenia dla MŚP?
Warto budować strategię zintegrowaną z celami SDG, tworząc Strategię Odpowiedzialnego Biznesu
W strategii zrównoważonego rozwoju interesariusze odgrywają ważną rolę w osiągnięciu sukcesu przed dany podmiot. Długofalowy sukces nie zależy już tylko od wyników finansowych. SDGs stanowią coś w rodzaju moralnego kompasu. Etyka staje się narzędziem wdrażania zrównoważonego rozwoju w łańcuchu dostaw. SDGs dostarczają biznesowi szans i informują o ryzykach. Korzyścią z zaangażowania się biznesu w SDGs jest stworzenie fundamentów pod długofalowy sukces poprzez stworzenie przyjaznego dla podmiotu otoczenia społecznego i środowiskowego.
Można powiedzieć, że SDGs to nowa mapa drogowa dla biznesu. To szansa, żeby zbudować silną przewagę względem tych firm, które nie mają jeszcze świadomości SDGs. Jeżeli firma uspójni działania z SDGs daje to pewność, że do 2030 roku firma jest na właściwej, a jednocześnie powszechnie akceptowanej drodze.
Cele SDG są międzysektorowe. Na przykład Cel nr 3 – Dobre zdrowie i jakość życia – stawia wyzwania związane z zanieczyszczonym powietrzem, na które to wyzwanie powinien odpowiedzieć sektor energetyczny, spożywczy, ochrony środowiska, ochrony zdrowia, fitness, czy media. Na przykład przemysł spożywczy powinien w łańcuch dostaw poszerzyć badania o zawartość szkodliwych dla zdrowia, a pobieranych z zanieczyszczonego powietrza, substancji. Sektor energetyczny nie powinien sprzedawać ludności paliwa złej jakości. I tak dalej. Każdy z sektorów ma inne narzędzia i inne zadania, ale prowadzą do realizacji tego samego celu SDG. Co więcej cele są między sobą powiązane. I tak cel SDG3 jest powiązany z celami SDG7- czysta i dostępna energia, SDG9- innowacyjność, przemysł, infrastruktura, SDG11-zrównoważone miasta i społeczności, SDG12-odpowiedzialna konsumpcja i produkcja oraz SDG13-działania w ochronie klimatu.
Powstała w kraju międzysektorowa Rada 17 wybrała tylko sześć kierunków działań dla polskiego biznesu: SDG4, SDG5, SDG8, SDG9, SDG11, SDG12.
Nowe wyzwanie
W przyszłości czeka nas dodatkowo nowe wyzwanie. Nie tylko będziemy analizowali interesariuszy z punktu widzenia istotności wpływu na nasze działania, czy naszej działalności na interesariuszy, ale będziemy prowadzić analizę zrównoważonego łańcucha dostaw i będziemy poddawani takiej analizie. Jest to nowe w Polsce, ale w innych krajach już pracuje. Dlatego warto się do tego strategicznie przygotować, ponieważ będziemy analizować bezpośredni i pośredni wpływ podmiotu, czy produktu, na środowisko i społeczeństwo w łańcuchach dostaw.
Najnowsze wpisy
Ostatnie wpisy
- Holistyczne podejście do biznesu w latach dwudziestych XXI wieku
- MŚP – ESG i SDGs
- Główna, wieloletnia strategia biznesowa i 17SDGs
- Wzrost gospodarczy i godna praca – Cel 8 – SDG8
- Czysta i dostępna energia – Cel 7 – SDG7
- Czysta woda i warunki sanitarne – Cel 6 – SDG6
- Równość płci – Cel 5 – SDG5
- Dobra jakość edukacji – Cel 4 – SDG4
- Dobre zdrowie i jakość życia – Cel 3 – SDG3
- Zero głodu – Cel 2 – SDG2
- Koniec z ubóstwem – Cel 1 – SDG1
- Barometr Wpływu a 17SDGs
- Dlaczego nie polecam Barometru Wpływu
- Ekonomia oddziaływania
- SDG Zrównoważony Rozwój. Warsztaty w OIG
- SDGs Cele Zrównoważonego Rozwoju
- Odpowiedzialny konsument Cele SDG
- Zrównoważony rozwój a droga do turkusu
- Zrównoważony rozwój a polska strategia SOR