odpowiedzialny konsument cele SDG

Co ma wspólnego KONSUMENT i Cele Zrównoważonego Rozwoju SDGs?

Odpowiedzialny konsument to konsument realizujący cele SDG dbając o dobrostan, pomagając realizować zrównoważony rozwój. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę, w sprawie realizacji celów zrównoważonego rozwoju odgrywa konsument, jego świadome, odpowiedzialne działanie. 

Definicja pojęcia konsument zamieszczona jest w Kodeksie cywilnym.

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Konsument, jako słabsza strona obrotu gospodarczego, ma zapewnioną prawną, ochronę, nawet w Konstytucji RP: “Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi…”

Zakres ochrony konsumenta określają ustawy, rozporządzenia i prawo unijne. Konsument jest również podmiotem i realizatorem planu działań Agenda 2030, polskiej strategii SOR i światowych celów SDG.

Prawo jest potrzebne i pomocne, ale tak, jak lekarz nie da zdrowia pacjentowi jeżeli pacjent sam się o to nie postara, tak w sprawę bezpieczeństwa musi się konsument zaangażować osobiście.

Odpowiedzialny konsument

Odpowiedzialny konsument to konsument dbający o swój dobrostan, który zależy od dobrostanu otoczenia.

Dobrostan = wellbeing = jakość życia zależy od wielu czynników. I oczywiście jednym z najważniejszych czynników jest świadomość, że jakość naszego życia w bardzo dużej mierze zależy od nas samych.

Dobrostan, wellbeing, jakość życia czy to są powszechnie znane określenia?

odpowiedzialny konsument cele sdg

Trzeci cel SDG (Sustainable Development Goal) dotyczy właśnie wellbeing,  dobrostanu, czyli stanu, w którym czujemy się dobrze. Dotyczy to  holistycznego spojrzenia na człowieka i jego potrzeby, bo jakość życia określa wiele parametrów. Na jakość życia wpływa zdrowie fizyczne i emocjonalne, zachowania zdrowotne, dostęp do dóbr podstawowych, edukacja, środowisko naturalne, praca, dochody, subiektywna ewaluacja życia oraz równość płci (Łapniewska 2014). 

Nie należy mylić pojęcia dobrostanu, jakości życia z pojęciem dobrobytu, czy dobrym standardem życia, bo dobrobyt jest pojęciem związanym z dochodami, stanem majątkowym, a nie holistycznym spojrzeniem na stan człowieka, w którym człowiek czuje się dobrze. 

Właśnie dlatego, między innymi dla konsumenta, została przyjęta Agenda 2030. Agenda 2030 została przyjęta dla LUDZI, PLANETY, DOBROBYTU, POKOJU i PARTNERSTWA. Przy wdrażaniu Agendy 2030, a więc zrównoważonego rozwoju, konsument (człowiek) jest zarazem bardzo ważnym podmiotem i realizatorem 17 celów SDG.  

Na stronie gov.pl można znaleźć następujące informacje:

MIiR_broszura_Zrownoważone-zycie-w-domu

MIiR_broszura_Zakupy-i-konsumpcja

MIiR_broszura_Zdrowie

MIiR_broszura_Transport

MIiR_broszura_Korzystanie-z-produktow-finansowych

Konsument odpowiedzialny, to taki konsument, który jest świadomy swojego oddziaływania na środowisko i społeczeństwo. Odpowiedzialny konsument stara się zmniejszyć swoje negatywne oddziaływania. Odpowiedzialny konsument stara się zwiększyć swoje pozytywne oddziaływania na środowisko i społeczeństwo.

Czy akty prawne i ich stosowanie zabezpieczą konsumentów przed zagrożeniami?

Być człowiekiem, konsumentem odpowiedzialnym, to znaczy być człowiekiem, który swoimi działaniami dba o zmniejszenie zagrożeń i polepszenie dobrostanu. Można powiedzieć, że konsument odpowiedzialny to konsument realizujący cele SDG.

Nie zawsze nasze zachowanie jest zgodne z opisanymi tu zasadami, ale jeżeli będziemy się starali je wdrożyć w życie, to da to zauważalny, pozytywny wpływ na realizację celów SDG, a więc lepszy świat.

Miliony konsumentów postępujących według tych zasad mogą zmienić świat, bo biznes będzie musiał na to zareagować. Biznes będzie musiał wdrażać zrównoważony rozwój i to nie dlatego, że prawo go do tego zmusi. Rynek tego będzie chciał.

Odpowiedzialny konsument Cele SDG

You May Also Like