odpowiedzialny konsument cele SDG

Co mają wspólnego KONSUMENT i Cele Zrównoważonego Rozwoju SDGs?

Odpowiedzialny konsument to konsument realizujący cele SDG dbając o dobrostan, pomagając realizować zrównoważony rozwój. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę, w sprawie realizacji celów zrównoważonego rozwoju odgrywa konsument, jego świadome, odpowiedzialne działanie. 

Definicja pojęcia konsument zamieszczona jest w Kodeksie cywilnym.

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Konsument, jako słabsza strona obrotu gospodarczego, ma zapewnioną prawną, ochronę, nawet w Konstytucji RP. “Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi…”

Zakres ochrony konsumenta określają ustawy, rozporządzenia i prawo unijne. Konsument jest również podmiotem i realizatorem planu działań Agenda 2030, polskiej strategii SOR i światowych celów SDG.

Prawo jest potrzebne i pomocne, ale tak, jak lekarz nie da zdrowia pacjentowi jeżeli pacjent sam się o to nie postara, tak w sprawę bezpieczeństwa musi się konsument zaangażować osobiście.

Odpowiedzialny konsument

Odpowiedzialny konsument to konsument dbający o swój dobrostan, który zależy od dobrostanu otoczenia.

Dobrostan = wellbeing = jakość życia zależy od wielu czynników. I oczywiście jednym z najważniejszych czynników jest świadomość, że jakość naszego życia w bardzo dużej mierze zależy od nas samych.

Dobrostan, wellbeing, jakość życia czy to są powszechnie znane określenia?

Cel 3 Dobre zdrowie i jakość życia

Trzeci cel SDG (Sustainable Development Goal) dotyczy właśnie wellbeing,  dobrostanu, czyli stanu, w którym czujemy się dobrze. Dotyczy to  holistycznego spojrzenia na człowieka i jego potrzeby, bo jakość życia określa wiele parametrów. Na jakość życia wpływa zdrowie fizyczne i emocjonalne, zachowania zdrowotne, dostęp do dóbr podstawowych, edukacja, środowisko naturalne, praca, dochody, subiektywna ewaluacja życia oraz równość płci (Łapniewska 2014). 

Nie należy mylić pojęcia dobrostanu, jakości życia z pojęciem dobrobytu, czy dobrym standardem życia. Dobrobyt jest pojęciem związanym z dochodami, stanem majątkowym, a nie holistycznym spojrzeniem na stan człowieka, w którym człowiek czuje się dobrze. 

Właśnie dlatego, między innymi dla konsumenta, została przyjęta Agenda 2030. Agenda 2030 została przyjęta dla LUDZI, PLANETY, DOBROBYTU, POKOJU i PARTNERSTWA. Przy wdrażaniu Agendy 2030, a więc zrównoważonego rozwoju, konsument (człowiek) jest zarazem bardzo ważnym podmiotem i realizatorem 17 celów SDG.  

Na stronie gov.pl można znaleźć następujące informacje:

MIiR_broszura_Zrownoważone-zycie-w-domu

MIiR_broszura_Zakupy-i-konsumpcja

MIiR_broszura_Zdrowie

MIiR_broszura_Transport

MIiR_broszura_Korzystanie-z-produktow-finansowych

Konsument odpowiedzialny, to taki konsument, który jest świadomy swojego oddziaływania na środowisko i społeczeństwo. Odpowiedzialny konsument stara się zmniejszyć swoje negatywne oddziaływania. Odpowiedzialny konsument stara się zwiększyć swoje pozytywne oddziaływania na środowisko i społeczeństwo.

Czy akty prawne i ich stosowanie zabezpieczą konsumentów przed zagrożeniami?

Być człowiekiem, konsumentem odpowiedzialnym, to znaczy być człowiekiem, który swoimi działaniami dba o zmniejszenie zagrożeń i polepszenie dobrostanu. Można powiedzieć, że konsument odpowiedzialny to konsument realizujący cele SDG.

Nie zawsze nasze zachowanie jest zgodne z opisanymi tu zasadami. Jeżeli będziemy się starali je wdrożyć w życie, to da to zauważalny, pozytywny wpływ na realizację celów SDG, a więc lepszy świat.

Miliony konsumentów postępujących według tych zasad mogą zmienić świat, bo biznes będzie musiał na to zareagować. Biznes będzie musiał wdrażać zrównoważony rozwój i to nie dlatego, że prawo go do tego zmusi. Rynek tego będzie chciał.

 

 

Odpowiedzialny konsument Cele SDG

You May Also Like