Co mają wspólnego KONSUMENT i Cele Zrównoważonego Rozwoju SDGs?
Odpowiedzialny konsument to konsument realizujący cele SDG dbając o dobrostan, pomagając realizować zrównoważony rozwój. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę, w sprawie realizacji celów zrównoważonego rozwoju odgrywa konsument, jego świadome, odpowiedzialne działanie.
Definicja pojęcia konsument zamieszczona jest w Kodeksie cywilnym.
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Konsument, jako słabsza strona obrotu gospodarczego, ma zapewnioną prawną, ochronę, nawet w Konstytucji RP. “Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi…”
Zakres ochrony konsumenta określają ustawy, rozporządzenia i prawo unijne. Konsument jest również podmiotem i realizatorem planu działań Agenda 2030, polskiej strategii SOR i światowych celów SDG.
Prawo jest potrzebne i pomocne, ale tak, jak lekarz nie da zdrowia pacjentowi jeżeli pacjent sam się o to nie postara, tak w sprawę bezpieczeństwa musi się konsument zaangażować osobiście.
Odpowiedzialny konsument
Odpowiedzialny konsument to konsument dbający o swój dobrostan, który zależy od dobrostanu otoczenia.
Dobrostan = wellbeing = jakość życia zależy od wielu czynników. I oczywiście jednym z najważniejszych czynników jest świadomość, że jakość naszego życia w bardzo dużej mierze zależy od nas samych.
Dobrostan, wellbeing, jakość życia czy to są powszechnie znane określenia?
Trzeci cel SDG (Sustainable Development Goal) dotyczy właśnie wellbeing, dobrostanu, czyli stanu, w którym czujemy się dobrze. Dotyczy to holistycznego spojrzenia na człowieka i jego potrzeby, bo jakość życia określa wiele parametrów. Na jakość życia wpływa zdrowie fizyczne i emocjonalne, zachowania zdrowotne, dostęp do dóbr podstawowych, edukacja, środowisko naturalne, praca, dochody, subiektywna ewaluacja życia oraz równość płci (Łapniewska 2014).
Nie należy mylić pojęcia dobrostanu, jakości życia z pojęciem dobrobytu, czy dobrym standardem życia. Dobrobyt jest pojęciem związanym z dochodami, stanem majątkowym, a nie holistycznym spojrzeniem na stan człowieka, w którym człowiek czuje się dobrze.
Właśnie dlatego, między innymi dla konsumenta, została przyjęta Agenda 2030. Agenda 2030 została przyjęta dla LUDZI, PLANETY, DOBROBYTU, POKOJU i PARTNERSTWA. Przy wdrażaniu Agendy 2030, a więc zrównoważonego rozwoju, konsument (człowiek) jest zarazem bardzo ważnym podmiotem i realizatorem 17 celów SDG.
Na stronie gov.pl można znaleźć następujące informacje:
MIiR_broszura_Zrownoważone-zycie-w-domu
MIiR_broszura_Zakupy-i-konsumpcja
MIiR_broszura_Korzystanie-z-produktow-finansowych
Konsument odpowiedzialny, to taki konsument, który jest świadomy swojego oddziaływania na środowisko i społeczeństwo. Odpowiedzialny konsument stara się zmniejszyć swoje negatywne oddziaływania. Odpowiedzialny konsument stara się zwiększyć swoje pozytywne oddziaływania na środowisko i społeczeństwo.
Czy akty prawne i ich stosowanie zabezpieczą konsumentów przed zagrożeniami?
Być człowiekiem, konsumentem odpowiedzialnym, to znaczy być człowiekiem, który swoimi działaniami dba o zmniejszenie zagrożeń i polepszenie dobrostanu. Można powiedzieć, że konsument odpowiedzialny to konsument realizujący cele SDG.
Nie zawsze nasze zachowanie jest zgodne z opisanymi tu zasadami. Jeżeli będziemy się starali je wdrożyć w życie, to da to zauważalny, pozytywny wpływ na realizację celów SDG, a więc lepszy świat.
Miliony konsumentów postępujących według tych zasad mogą zmienić świat, bo biznes będzie musiał na to zareagować. Biznes będzie musiał wdrażać zrównoważony rozwój i to nie dlatego, że prawo go do tego zmusi. Rynek tego będzie chciał.
Najnowsze wpisy
Ostatnie wpisy
- Holistyczne podejście do biznesu w latach dwudziestych XXI wieku
- MŚP – ESG i SDGs
- Główna, wieloletnia strategia biznesowa i 17SDGs
- Wzrost gospodarczy i godna praca – Cel 8 – SDG8
- Czysta i dostępna energia – Cel 7 – SDG7
- Czysta woda i warunki sanitarne – Cel 6 – SDG6
- Równość płci – Cel 5 – SDG5
- Dobra jakość edukacji – Cel 4 – SDG4
- Dobre zdrowie i jakość życia – Cel 3 – SDG3
- Zero głodu – Cel 2 – SDG2
- Koniec z ubóstwem – Cel 1 – SDG1
- Barometr Wpływu a 17SDGs
- Dlaczego nie polecam Barometru Wpływu
- Ekonomia oddziaływania
- SDG Zrównoważony Rozwój. Warsztaty w OIG
- SDGs Cele Zrównoważonego Rozwoju
- Odpowiedzialny konsument Cele SDG
- Zrównoważony rozwój a droga do turkusu
- Zrównoważony rozwój a polska strategia SOR