Strategia Zrównoważonego Rozwoju Biznesu. Ekonomia oddziaływania. Ekonomia wpływu
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Biznesu to narzędzie zarządzania w XXI wieku. W ostatniej dekadzie szybko rozwija się nowa ekonomia: ekonomia oddziaływania (ekonomia wpływu, impact economy). Dzieje się to za sprawą rozwoju impact investing, czyli inwestowania w oddziaływanie. Mowa tu o inwestycjach w przedsiębiorstwach i innych organizacjach, dokonywanych z zamiarem uzyskania korzystnego wpływu na społeczeństwo i środowisko, wraz z zyskiem finansowym.
W ekonomii kapitalistycznej liczy się głównie, a często tylko, zysk finansowy. W ekonomii oddziaływania konsumenci i inni interesariusze mobilizują przedsiębiorców i kadrę kierowniczą do okazywania, że generowane zyski finansowe są osiągane wraz z generowaniem dobra społecznego i środowiskowego. Mowa tu nie tylko o społeczeństwie i środowisku lokalnym. Mowa o społeczeństwie i środowisku świata.
Nowa twarz globalizacji. Ekonomia wpływu
Rodzi się nowa twarz globalizacji.
W skali świata powinien być ujednolicony standard raportowania informacji finansowych i niefinansowych, łącznie z jawnymi łańcuchami dostaw i oddziaływaniem produktu w całym cyklu życia, Samo hasło ESG nie wystarczy. Standard powinien być jeden.
Wielkie korporacje nie będą mogły “mydlić oczu” swoimi raportami CSR, czy ESG. Mikro i małe i średnie przedsiębiorstwa (MMŚP) wkroczą do akcji raportowania informacji niefinansowych w oparciu o ujednolicony w skali światowej standard. Raporty te będą ogólnodostępne na internetowych platformach wspomagających MMŚP w raportowaniu. Jeżeli włączymy w to nowe technologie, to oddziaływanie łańcuchów dostaw stanie się czytelne dla wszystkich. Każdy produkt będzie można “prześwietlić” w internecie. Konsument będzie mógł podejmować bardziej świadomie decyzje, jakiej jakości firmę swoimi zakupami wspiera. Przez jakość rozumiem również wpływ firmy i produktu na realizację Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju – 17 SDGs.
Kiedy to nastąpi, nie wiem. Działania w tym kierunku są czytelne w internecie. Czy pełna realizacja takich założeń uda się w skali świata do 2030 roku? Nie wiem. Ale już teraz warto wdrożyć w MMŚP myślenie strategiczne i budowanie strategii zrównoważonego rozwoju biznesu.
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Biznesu z 17SDGs – SZRB – a ekonomia oddziaływania
Czy Strategia Zrównoważonego Rozwoju Biznesu to główna, wieloletnia strategia biznesowa?
Tak. to powinna być główna strategia biznesowa obejmująca w swoich celach również cele dla dobra społeczności i środowiska. Nie tylko lokalnej społeczności i środowiska, ale także globalnej społeczności i środowiska naszej planety.
Czy prace nad Strategią Zrównoważonego Rozwoju powinny się zacząć od analizy interesariuszy i budowy mapy interesariuszy?
Tak. Analiza otoczenia, interesariuszy, to pierwszy krok. Powinien zakończyć się mapą interesariuszy, która wskazuje zróżnicowanie pod względem wpływu i zainteresowania firmy interesariuszami i interesariuszy firmą. Jest to podstawa do opracowania Polityki komunikacji i współpracy z interesariuszami
Czy środowisko też jest interesariuszem?
Tak. Jest tak zwanym interesariuszem niemym. Możemy mówić tu o dwóch interesariuszach: o środowisku lokalnym i o środowisku globalnym.
Jak się komunikować i współpracować? Komunikacja odbywa się w sposób pośredni. Realizacja celów środowiskowych wpływa pozytywnie na stan środowiska. Środowisko okazuje nam wdzięczność i daje nam dobro, poprzez polepszenie swego stanu. Nasze istnienie w zdrowiu jest ściśle zależne od jakości środowiska.
Czy Kodeks Etyczny jest niezbędny?
Opracowanie Kodeksu Etycznego ułatwi komunikowanie strategii SZRB pracownikom. Na etapie budowy, Kodeks pozwala przeanalizować i zaproponować modyfikację wielu aspektów postaw, współpracy, zależności, komunikacji i wartości wspólnie wyznawanych w firmie.
Czy budowa Strategii Zrównoważonego Rozwoju Biznesu to zadanie dla specjalnego działu, czy dla kadry zarządzającej najwyższego stopnia?
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Biznesu, jako wieloletnia główna strategia biznesowa, powinna być budowana na najwyższym szczeblu zarządzania, przy udziale całej kadry kierowniczej. Po opracowaniu powinna być bardzo przystępnie zakomunikowana wszystkim pracownikom.
Czy wszystkie cele SDGs powinny być brane pod uwagę?
Tak, wszystkie cele SDGs powinny być brane pod uwagę. Oczywiście różne będą priorytety realizacji pozytywnego wpływu na realizację globalnych celów. Nie mniej uważam, że w strategii SZRB, jako głównej biznesowej strategii, wszystkie globalne cele powinny mieć zaplanowane pozytywne wsparcie (zwiększenie lub utrzymanie pozytywnego wpływu lub zmniejszenie negatywnego wpływu).
Myślenie holistyczne o globalnych celach to wartość dodana do rozwoju cywilizacji i dobra na świecie.
Czy w każdej firmie można tego dokonać?
Jestem przekonana, że w każdej. To tylko kwestia podejścia do analizy celów i przyjętych polityk w firmie.
Niedowiarków odsyłam do przeczytania przykładu:
W Strategii Zrównoważonego Rozwoju Biznesu mamy cele strategiczne związane z bezpośrednią działalnością i cele związane z pozytywnym oddziaływaniem albo zmniejszaniem negatywnego oddziaływania na społeczeństwo i środowisko.
Oczywiście mamy priorytety, oczywiście myślimy o zabezpieczeniu przepływów finansowych i osiąganiu zysków finansowych. Jednakże przy tym staramy się wspierać lokalnie społeczeństwo i środowisko, a i też globalnie, społeczeństwo i środowisko świata.
Nasz świat i ekonomia wpływu, ekonomia oddziaływania, impact economy, open eyes economy…
Najnowsze wpisy
Ostatnie wpisy
- Holistyczne podejście do biznesu w latach dwudziestych XXI wieku
- MŚP – ESG i SDGs
- Główna, wieloletnia strategia biznesowa i 17SDGs
- Wzrost gospodarczy i godna praca – Cel 8 – SDG8
- Czysta i dostępna energia – Cel 7 – SDG7
- Czysta woda i warunki sanitarne – Cel 6 – SDG6
- Równość płci – Cel 5 – SDG5
- Dobra jakość edukacji – Cel 4 – SDG4
- Dobre zdrowie i jakość życia – Cel 3 – SDG3
- Zero głodu – Cel 2 – SDG2
- Koniec z ubóstwem – Cel 1 – SDG1
- Barometr Wpływu a 17SDGs
- Dlaczego nie polecam Barometru Wpływu
- Ekonomia oddziaływania
- SDG Zrównoważony Rozwój. Warsztaty w OIG
- SDGs Cele Zrównoważonego Rozwoju
- Odpowiedzialny konsument Cele SDG
- Zrównoważony rozwój a droga do turkusu
- Zrównoważony rozwój a polska strategia SOR